het weer en ander wedervaren - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu het weer en ander wedervaren - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu

het weer en ander wedervaren

Door: adbut

02 Februari 2010 | Spanje, Madrid

Hallo lieve lezer.
Eindelijk weer een berichtje van deze zijde. Het heeft wat langer geduurd dan in de planning lag, maar problemen met het internet hier en naar weer hebben de berichten enigszins vertraagd. Lo suelto! Goed, we waren half oktober dus op Isla Cristina aangekomen en vonden de perfecte plek voor onze overwintertijd.Van de spanjaarden kregen we te horen dat het de laatste 50 jaar nog niet zo lang droog was geweest en dat hadden we al gezien aan de droge rivierbeddingen en de extreem lage waterstanden van de stuwmeren.
Op 20 oktober kregen we de eerste regendag sinds ons vertrek uit Vlissingen. Vervolgens 2 dagen met zon en veel wind, waarna het weer fantastisch werd. 22 gr.C. was de watertemperatuur, dus er werd elke dag gezwommen. Ook veel fietstochten gemaakt, kortom: zomer! De camping werd regelmatig drukker, de spaanse lessen begonnen weer en in de Pena de la Higuerita (vijgenboom) beginnen de flamernco-voorstellingen. We hebben er 3 meegemaakt, waarbij de laatste op onze trouwdag (22/01) met schitterend gitaarspel, zang en dans het absolute hoogtepunt was. Genieten!.
Op 10 november is de temperatuur van de zee gezakt tot 16 graden, dus ik kap met zwemmen. De dames (4 in getal) en 1 heer blijven dapper doorgaan...
De periode tot 20 december zijn de weersomstandigheden wisselend: soms wat miezerig, maar weinig wind en nog steeds hoge temperaturen ('s nachts geregeld zo'n 16 gr.).
Op 17 december werden we omstreeks half 3 gewekt door een behoorlijke aardschok met het epicentrum onder Isla C. 3.2 was de kracht en we lagen behoorlijk te schommelen. In het dorp is wat schade en de zee is de volgende dagen zeer onstuimig.
Op 21 december (het weer is wisselvallig: soms een halve regendag, dan weer een "zomerdag" ertussendoor) biedt de camping zijn kampeerders een receptie aan. En het weer slaat nu echt om. Veel buien, wind en er gaan nogal wat keukententjes, luifels en partytenten om, meestal van spanjaarden die er niet zijn en de boel de boel maar laten. Andere mentaliteit zullen we maar zeggen. Kerst vieren met z'n zessen in onze voortent. Lekker en gezellig. O ja, Nellekes 60-e vierden we met 16 personen in een tapasrestaurant in Monte Gordo (Portugal), waar een dagmenu met drank (voorgerecht, keuze uit vlees of vis, dessert en een amandellikeurtje bij de koffie het luttele bedrag van 10 euro kost...). Een heel leuke bijeenkomst!
De jaarwisseling op de camping, hier en daar wat champagne drinken en wat bijbabbelen met deze en gene. Half 3 in bed.
De eerste helft van januari is rommelig: veel regen, maar zo erg als in de hogere gebieden van Andalucía (Malaga, Granada, Sevilla) is het bij ons gelukkig niet. Alleen in het lagere deel van de camping staan wat voortenten in het water, maar bij ons is er niets aan de hand. Intussen gaan we er wat meer met de auto op uit en zo komen we in de omgeving van Sevilla bij een grote leerzaak waar we voor Nellekes verjaardag een driekwart soepele leren jas kopen (en schoenen natuurlijk voor wie haar kent).
Op 21 januari met de lieden van de spaanse les naar een tapasrestaurant geweest: heerlijke gerechten die we ook zelf kunnen maken: leuke nieuwe ideeën! Het weer wordt steeds beter: koude nachten plm. 6 graden en een zonnige dagtemperatuur rond de 16 in de schaduw (is 30 in de voortent).
28 januari een uitgebreide barbecue met 16 personen, waarvan we de volgende dag met 12 personen nog uitgebreid hebben genoten.
30 januari een mooie tocht in Portugal gemaakt en bij terugkomst geconstateerd dat de ooievaars in de salinas terug zijn. De zomer komt eraan...!
Tot zover lieve lezer, Volgende keer (eerder dan de vorige) wat meer over het leven op de camping en allerlei activiteiten. We leven mee met allen die lijden onder het weer in NL. Houd moed, de aarde zal echt nog wel eens opwarmen.Groet, Ad

• 02 Februari 2010 - 13:27

Marcel Smit:

Ik had even het idee dat het bericht van "gene" zijde kwam, zolang niets gehoord. We zijn blij dat het jullie goed gaat en uiteraard gefeliciteerd met trouw en verjaardag. De Elddis nieuwjaarsreceptie had ook enigzins te lijden onder het slechte weer, de helft van de geplande deelnemers kwam niet opdagen. Overigens is het best wel weer eens aardig om een echte winter mee te maken. Hoe zo opwarming?

Groet Marcel en Corrie

• 02 Februari 2010 - 17:46

Dina:

hallo lieve mensen,
    De winter heeft hier behoorlijk huis gehouden.
    Ik vermoed dat Sven nu wel snel weer een opvolger zal krijgen.
    IJsbanen overal open en dat betekent dat iedereen die daarvan houdt helemaal aan zijn trekken komt.
    Lekker langlaufen over het kanaaldijk.
    Echt een ouderwetse winter met warme chocolademelk en slagroom.
    Daarbij een lekkere warme appelbol dan ben ik helemaal in mijn sas.
    Zo wachten we maar rustig op de lente.
    Dat de ooievaars terug zijn kunnen we nog niet zeggen helaas.
    Bedankt voor jullie leuke info en wachten met spanning weer op jullie verdere avonturen.
    Hartelijke groeten en tot ziens.

• 03 Februari 2010 - 08:27

Kirsti:

Zo te lezen hebben jullie het daar nog prima naar jullie zin!
    Hier is het glibberen en glijen over de wegen. Dat valt tegen na Zuid-Amerika! Maar ach een ouderwetse hollandse winter heeft ook wel weer wat......

• 04 Februari 2010 - 18:16

Dineke:

Beste Ad en Neleke,

Ik wens jullie een heel goed 2010 toe. Wij redden het hier, de wereld is nog steeds prachtig wit, echter de dooi is nu wel ingevallen. Aan de overkant van de grens/ Niedersachsen hebben ze al vijf dagen sneeuwvrij( ik denk dat hun zoutop is)

Groeten Dineke