de nationale parken: heel veel moois - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu de nationale parken: heel veel moois - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu

de nationale parken: heel veel moois

Door: adbut

03 December 2009 | Spanje, Madrid

Na Seguoia NP was Zion NP ons volgende park. We gingen met een bus door de canyon en kregen uitleg over de beelal met oudtestamentische namen versierde rotsformaties. Imposant en heel rustg. Herten op de weg (die hebben we op de wegen veel zien liggen, doodgereden door die grote terreinwagens met bullbar). Toch ben je er snel doorheen en kun je naar het bezoekerscentrum waar je aanvullende info krijgt. De volgende dag naar het Bryce NP, van Reef naar Green River. Ook hier weer schitterende rotsformaties, maar ook de indruk van een sterk verwaarloosd platteland met veel rommel bij de verspreide woningen. Op 09/09 van Moab naar Kayenta. In M. een prima hotel, met zelfs een kitchenette. Veel bossen op rotsige bodem. Zo kwamen we in Monument Valley, het rode woestijngebied met de vele bizarre rotsformaties, die vaak als decor voor westerns dienden. Ook de reclame die vroeger voor de Marlboroughsigaret diende werd hier opgenomen. We hobbelden met de auto ruim anderhalf uur door dit imponerende landschap en de dames moesten de verschillende stands van de veeltallig aanwezige indianen bezoeken. Een indiaan vroeg of we dit mooi vonden en zoja, dan wist hij een nog veel mooiere canyon: het Chelly National Monument. De volgende dag zouden we een kort ritje naar Page hebben, dus op zijn advies maakten we de omweg naar die oude indianenkloof. Er wonen nog steeds mensen daar, de indiaan kwam er zelf ook vandaan en hij had niet overdreven. Een schitterend uitzicht in de diepte, ontroerende beelden en een diepe stilte. Ook hier weer heel weinig bezoekers. De verdere rit naar Page gaf ons weer een beeld van het andere Amerika: bittere armoede. Verwaarloosde natuur, veel mobilhomes met kraal en hogan (6 of 8-kantige huisje ), zwerfhonden en - net als in Mexico en Spanje - overal rondslingerende troep. De koeien lopen los in de wegbermen, de schoolbus heeft een stopbord als richtingwijzer en waag het niet voorbij te rijden als dat uitstaat. We kwamen laat in Page aan, maar het was nog niet zo donker dat we de naast elkaar staande vele kerken van verschillende kerkgenootschappen niet zouden zien. Er is zelfs een Church Chicken.
Na Page naar Tusayan, de Grand Canyon bezoeken. We maakten de volgende dag een bustocht door de canyon. Een fantastische ervaring, die niet van je netvlies wijkt. Als je je nog niet bewust zou zijn van de nietigheid van de mens word je hier wel even met je neus op de feiten gedrukt. De volgende dag naar Las Vegas vanwaar we naar huis terug vliegen. We nemen nog een stuk van Route 66 mee en filosoferen over het gegeven dat we toch wel oud zijn geworden: het jeugdsentiment vertelt ons tenminste iets dergelijks.
Welnu, met deze constatering wil ik dit verslag beëindigen. De volgende mails beschrijven de reis naar Spanje en ons verblijf in Isla Cristina. Lezer, het ga je goed!
Groet, Ad

• 03 December 2009 - 13:04

Rita & Fred:

Ik herken veel, ook de armoede en de rijkdom. Natuur is fantastisch en gastvrije bevolking. Bedankt voor het terugbrengen in mijn herinnering. Blijf me amuseren met je tekst. h G Fred en Rita

• 03 December 2009 - 13:28

Ben En Maxi:

lieve verre familie,
    dank weer voor het mee genieten. hier en daar was er herkenning, maar ook een gevoel van...? ja, dat wil ik ook nog eens zien... Maar als jullie al filsoferen over "oud worden" wat moet ik dan?
    In ieder geval hartelijke groeten en verder veel plezier. Ad, voor jou als nog onze gelukwens met de verjaardag van jouw geliefde en reisgenote.
    Ben en Maxi.

• 03 December 2009 - 15:28

Dineke:

Beste Ad en Nelleke,

Erg leuk verslag Ad, maar wel in en notedop geschreven. Of heb je nog een uitgebreid dagboek bijgehouden voor later?? In Bellingwedde maken wij ons op voor de maand december. Met daarna in januari weer de slag om de leerling.Liefs en het gaat jullie goed.

Groeten Dineke

• 03 December 2009 - 16:07

Pedro Van Duuren:

W hebben genoten van jullie reisverslagen, soms wel heel summier, maar desalniettemin boeiend. We hopen er later nog eens meer van te horen. Ik zie, met name als het om de rotzooi om de huizen gaat, ook wel enkele parallellen met Canada. Wegens enige hectiek was ik nog niet eerder in de gelegenheid op jullie verhalen te reageren.
    Groeten,
    Han en Pedro.

• 03 December 2009 - 16:58

Eise Schulting:

Precies op mijn 68e verjaardag lees ik dit reisverslag.Al die plekken die je beschrijft hebben wij ook bezocht. Helga woonde destijds in Flagstaff in Arizona en van daaruit hebben wij ook dat vele moois gezien.
    Van 15 tot 24 januari a.s. zijn Lammy en ik in Madrid bij Gerard die daar op de Nederlandse ambassade werkt.
    Waar zitten jullie dan in Spanje?

De groeten van Lammy en Eise.

• 04 December 2009 - 12:32

Dina:

Hoi lieve mensen,
    Allereerst nog de hartelijke felicitaties met je verjaardag op 29 november Nelleke.
    Wel een beetje laat maar we hebben nogal een druk weekje gehad want Angelique is verhuisd en wij hebben de kinderen een week opgevangen en bovendien hebben Erik en Hil een pup aangeschaft die we zo nu en dan ook even moesten verzorgen.
    We hopen dat jullie er een heel gezellige dag van hebben gemaakt maar dat is jullie wel aanvertrouwd denken wij zo. Voor zover wij de weersberichten volgen is het bij jullie daar in Isla nog steeds heerlijk weer. Koud is het ook hier niet maar wel veel regen. Zondag gaan de lichtjes echter weer branden en dat is altijd gezellig.
    Wij wensen jullie een heel aangenaam verblijf daar in het zuiden en zien jullie nieuws daarover wel weer komen.
    Groetjes.

• 05 December 2009 - 11:49

Lieske:

Mooi verhaal! bedankt!Nelleke nog van harte met je verjaardag.....hoop dat je mooier weer had dan wij hier in Nederland, echt vreselijk.
    Lieve groetjes van hier, Lieske