op weg naar Countrycamp - Reisverslag uit Larochette, Luxemburg van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu op weg naar Countrycamp - Reisverslag uit Larochette, Luxemburg van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu

op weg naar Countrycamp

Door: adbut

15 Mei 2009 | Luxemburg, Larochette

Lieve mensen
Het is al weer ruim twee maanden geleden dat de meesten van jullie iets van ons hoorden.
We zijn op 19 mrt iut Isla vertrokken.We hebben ons langs de grens Portugees/Spaanse grens in Portugal verplaatst via Serpa waar we een dag of vier gestaan hebben en in de buurt (Pias) bij een bodega heelijke wijnhebben gekocht.Vervolgens via een prachtige route naar Idanha a Nova waar we aan prachtig meer stonden. Het is al sinds een week of drie prachtig mooi weer. Tijdens een wandeling langs het meer, eromheen is veel te ver) kon ik het niet laten om een duik te nemen, Ad's tshirt werd gebombardeerd tot handdoek en ik voelde me als een zeemeermin. In de buurt van I. veel aardige dorpjes bezocht. Het is hier heel stil, weinig toeristisch,maar prachtig oorspronkelijk. De Portugezen zijn hier een stuk vriendelijker dan in de Algarve, dat was ons vorig jaar ook al opgevallen.
Ook op de camping is het stil op een enkele vaste bewoner na zijn wij tot nu toe te enigen. Na vier dagen trekken we verder noordwaarts we willen langs de Douro Spanje intrekken dus moeten we nog wat noordelijker. De volgende camping is in Vila Flor de route is weer prachtig en doet een beetje aan de engelse landschappen denken, stapelmuurtjes, holle wegen. Vandaar dat er zoveel Engelsen naar Portugaal gaan of liever gingen. Want nu het pond ten opzichte van de euro zo gezakt is trekken ze masaal weer naar hun eiland. Het wordt hier te duur en menig camping heeft of krijgt hierdoor moeilijk. We horen dan ook veel verhalen over het sluiten van campings etc. Ook staan er veel huizen van engelse eigenaren te koop.
Als we twee dagen in Vila flor staan slaat het weer om, harde wind en een dreigende lucht, het zou het begin blijken te zijn van een periode van slecht weer waarin de dagen met lekkere temp en zon schaars zouden zijn en dan heb ik het over een periode t/m vandaag 15/5. De tocht gaat verder via Bracansa in het n van P. Zamorra, Valladolid naar Aranda, langs de Douro en wat zou het hier mmoi zijn als de zon maar een beetje scheen ,prachtige bodegaas uitgestrekte wijngaarden, een prachtige rustige weg. De camping ligt mooi maar is veel te duur voor hij in deze tijd van het jaar te bieden heeft en de volgende dag vertrekken we dan ook naar Mendigorria zo'25 km voor Pamplona. Als we aankomen staat er een groep van zo'n 20 campers die via de NKC sinds 18 januari door Spanje trekken en morgen via Bordeaux en Tours weer naar huis gaan. Wij gaan morgen naar Pnte de la Reine, een middeleeuwse brug waarover de pelgrims naar Compostella trokken. Het was de eerste ontmoetingsplaats/verzamelplaats na de pyreneeen. Het weer is nog steed beneden de maat en na twwe dagen besluiten we Frankrijk in te trekken de weerberichten hebben het over veel zon. We zullen zien. De bedoeling is dat we Lourdes met een bezoek gaan vereren. We vinden een leuk campinkje vlak bij L en vandaaruit is het te lopen naar
Lourdes. Daar aangekomen blijkt het hele plein voor die verzameling kerken en kapellen niet toegankelijk te zijn voor honden. Hoe zo 'schepping'. We besluiten dan maar wat te drinken en weer terug te lopen en langs een kermis van souvenierskraampjes (Pisa is er niks bij) vinden we een terrasje en betalen we 8 euro voor twee pilsjes, hoe gek ben je?!
De volgende dag gaan we met de auto, zodat Ruby erin kan blijven en bezoeken wij de grot, de kerken, brabdeb een kaarsje voor de beide moeders en verwonderen ons over de poppenkast"".Maar eerlijk is eerlijk de grote kerk is prachtig , prachtige mozaiken en zijn gratis te bezichtigen er zijn vele aparte kapellen met diensten in allerlei talen Er worden veel grote kaarsen gebrand en jerrycans vol bronwater(leidingwater) getapt. Als we bij de auto komen blijkt dat het parkeren niet fratis is, 11 euro ,maar het bord hebben we niet gezien. De volgende dag vertrekken we richting St. Pons een km of 60 voor Beziers. Daarna gaat het via een prachtige route naar le Pradeaux onder Issoire 40 km tz van Clermont Ferrand Waar we op een kasteelcamping terecht komen, een prachtige camping met binnen en buitenzwembad De tocht erheen was weer prachtig en het blijkt maar weer dat je met de caravan prima de grote autowegen kunt vermijden en zonder druk verkeer genietend van de omgeving veel prachtigs ziet,wat je al snellend over de autowegen ontgaat. In de omgeving van Le Pradeaux maken we mooie tochten , bezoeken Cl.F. en zwemmen in het bronnenbad op de camping. We proberen ook te internetten maar de computer op de camping ligt er uit en er zijn problemen met WiFi, dus weer geen contact met het computerthuisfront.

We hebben nog twee stops op ons lijstje staan voordat we ons 'werk'in luxemburg aanvaarden.We gaan naar Andreys een dorpje onder Auxerre in de Bourgonge. Op BVN de wereld TV hebben we een uitzending gezien, het Bougondisch Complot, waarin een Belgische fotograaf met een binnenvaartschip van Gent via Parijs naar Dyon vaart en allerlei prachtige historische plekjes aandoet en er met zijn solex opuit trekt. Een paar van deze plekjes willen we bezoeken. Zoals Carriere souterraine in Aubigny, de Chantier mediaval de Guedelon en de de oude zeven trapsluizen in Rogny. Het is het gebied van de rivier de Yonne een prachtig gebied tussen Sens, Auxerre, Gien en Vezelay. zie ook www.tourisme-yonne.com
We blijven hier een paar dagen want we worden op 19 april in Larochette verwacht en we willen onze 'buren'van de camping in Spanje , die in de Elzas wonen nog even bezoeken. Zij zijn ziek van de camping vertokken en hadden het goed te pakken. Het schijnt inmiddels wel wat beter te gaan, maar ze staan nog steeds onder extra doktersbehandeling.
Als we aankomen merken we hoe blij ze zijn ons te zien en dat ze heeel ziek zijn geweest. WE eten wat en praten bij en de plannen voor september worden gemaakt, maar zij heeft niet zoveel zin is erg geschrokken van de verkeerde behandeling in S. ze zijn 74 en 70 jaar en hebben hartproblemen.
Enfin we zullen zien en beloven contact te houden.
Als we in Luxemburg aankomen wachten er 7 tenten op ons die moeten worden ingericht. Bedden, matrassen kastjes, koelkast,vierpitter, stoelen , tafels , serviesgoed, pannen, bestek etc. Twee weken later moet alles er weer uit, want zijn de tenttapijten er pas en worden er nieuwe kookplaten en kastjes geleverd. Zo blijf je bezig. Inmiddels zijn er nog niet veel tenten verhuurd, in de meivakantie een paar voor een dag of drie en de komende week zijn er 3 of 4 bezet voor hetzelfde aantal dagen. Als tegprestatie staan wij hier gratis krijgen een zakcentje per ingerichtte tent en een bedrag per week per tent voor het oppassen en nakijken bij de wisselingen. Het is nu 15 mei en over zo'5 weken zijn we weer in NL . Voorlopig verwachten we geen bijzonderheden, verwonderen ons over de vele regen die hier valt. en gaan rustig door mer ademhalen. Zwmmen doe ik hier in het zwembad 15 gr. Er is te weinig zon om de zonnepanelen zodanig te activeren dat het zwemwater warm wordt. Lieve mensen voorlopig is dit het en voor de verandering is door mij (N) geschreven. vele groeten.

• 15 Mei 2009 - 18:54

Dina:

Hoi Ad en Nelleke,
    Goed weer eens van jullie te horen.
    Nog steeds beleven jullie de wereld in verwondering en dat is werkelijk heerlijk behalve dan misschien die 8 euro voor 2 pilsjes. Samen met het gezin van Hil hebben wij er net een weekje Turkije op zitten.
    Het was onze 1e keer en we hebben genoten.
    We wensen jullie verder veel plezier en misschien drinken we deze zomer samen nog een glas en eten een karbonade of iets wat daar op lijkt.
    Vele groeten.

• 16 Mei 2009 - 11:09

Fred & Rita:

Lieve mensen,
    Jullie blijven je verbazen over 8 € voor 2 bier, ga dan niet naar Parijs.Daar betaalden we in 2008 voor een bier en een cola op een terras vlakbij de place de la Bastille 15 €, je ziet een ware revolutie. Maar ze komen niet zeuren ver een 2e consumptie.Jullie mooie tocht in de buurt van Auxerre en Vezelay staat me ook nog helder voor de geest. Ja Lourdes dat hebben we tot nu toe als Ned. heidenen kunnen vermijden.Ik begrijp uit je schitterend Nederlands Nelleke dat jullie nu tijdelijk campingbaas en -bazin zijn in Luxemburg. Veel succes en hopelijk tot kijks, Hg Fred & Rita

• 16 Mei 2009 - 11:26

Arie En Wil:

Jullie verhaal gelezen en het moet een prachtige reis zijn geweest,jammer van de regen.Wij hebben mooie dagen gehad in o.a.Luz 1 week,Van uit een camping bij Tomar (5 dagen)Fatima en Tomar bezocht.
    Nu zijn we een aantal weken in Scheveningen geweest,in het huis van vrienden welke naar Canada zijn.Bij Wil is weer een kwaadaardige huidkankerplek in haar been weggehaald en mag 2 maanden niet lopen dus dat is een tegenvaller.Zondag gaan we terug naar de camping omdat we hier steeds een trap op moeten.Op de camping is dat wat minder moeilijk.
    Groetjes Arie en Wil

• 16 Mei 2009 - 17:52

Ton En Diana:

mens, wat een uitgebreid verslag, heb je niks te doen?? maar wel heel leuk!!! liefs

• 18 Mei 2009 - 08:44

Dineke:

Fijn dat het jullie goed gaat. We hebben in Nederland goed weer met af en toe een wat mindere periode. Juist onze cultuurdriedaagse afgesloten, echt erg leuk en we hebben er weer samen heel veel van geleerd. De examens beginnen voor ons vanmiddag.

Groeten, ik vier vandaag mijn oudejaarsdag en morgen komt er weer een jaartje bij.

Groeten Dineke