door een overweldigende natuur - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu door een overweldigende natuur - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu

door een overweldigende natuur

Door: adbut

02 November 2009 | Spanje, Madrid

Hoi lieve lezer,even tijd voor een nieuw bericht.
Na ons bezoek aan SF vertrokken we naar het Yosemitypark, een van de zeker 8 nationale parken die we deze reis zouden bezoeken. Echter: deze lukte niet, want er was een hevige brand uitgebroken die het onmogelijk maakte het park te bezichtigen. Jammer, maar er komen er nog meer. De rit om het park heen voerde ons langs eerst brede wegen met wijngaarden op hoogstam (te vergelijken met onze appelboomgaarden), waarvan er veel te koop stonden (ook sinaasappelplantages ,later over smalle weggetjes door een schitterend natuurgebied en door nederzettingen die een sfeer van onze jaren-50 ademden. Je wordt overal met de vele geloven om je oren geslagen: op T-shirts, borden langs de weg, vlaggen bij kerkjes en zomaar bij diverse woningen. Er staat echt veel te koop, stukken grond, 4-wheel drives, en allerlei troep waar niemand belangstelling voor zal hebben. En hier was het nog lang zo slecht niet als in het diepere zuiden, waar we groepjes ontheemden bijeen zagen zomaar in de woestijn waar echt verder helemaal niets was...
Verschillende keren zagen we verlaten woningen met de was nog aan de lijn en het ontbijt op tafel: verlaten door mensen die hun sleutel bij de bank hadden ingeleverd en waren vertrokken om - meestal met een pick-up en caravan of een homemobile- een plekje onder een boom in the middle of nowhere te vinden en verder te leven.. van wat?
Zo bereikten we ons BestWestern Yosemityhotel, vanwaar we de volgende morgen vertrokken naar Visalia via het Seguoia national park. Een schitterende ervaring die gigantische bomen, de grijze eekhoorns, kortom een overweldigende natuur die volledig paste in het big-bigger-biggest gevoel dat de Amerikanen op je proberen over te brengen.
De volgende dag ging het door een echt vlak landbouwgebied waar je veel Nederlandse namen tegenkwam. Niet alleen akkerbouw, maar ook gigantische koeienkuddes op volstrek kale grond. De stank is niet te harden in de omgeving van de open "stallen" , waar wat troggen met hooi staan en bakken smerig water. Als dit hamburgerkoeien zijn, is het logisch dat MacDonalds adverteert met 'mager' vlees! Zo nu en dan duikt er een strook groen op als een oase tussen de bergen begroeid met verdord gras, die vanuiut de verte eerder op zandheuvels lijken.
We zijn aangekomen in Monterey, een leuk, maar wat toeristisch stadje, met een aardige haven en gezellige winkelstraatjes. De ervaringen hier en de daarop volgende tocht naar Los Angeles kun je lezen in een volgend bericht. Het ga jullie goed! Groet,Ad

• 02 November 2009 - 13:23

Fred & Rita:

Ja Ad & Nelleke, Ook voor mij een goede herinnering alleen in een periode met betere econ.vooruitzichten. Je hebt toch weer iets anders gezien dan wij in Monterey, het is overigens voor mij meer dan 10 jaar geleden. Bedankt en blijf me verbazen. Veel plezier Fred & Rita

• 02 November 2009 - 16:55

Dina:

Hoi Ad en Nelleke,
    Met veel plezier jullie belevenissen in Amerika weer tot ons genomen.
    Benieuwd zijn we natuurlijk ook hoe het momenteel met jullie gaat.Dat houden we maar even tegoed.
    Volgens mij hebben jullie daar nu heerlijk weer. Echt zwemweer denk ik.
    Hillie is vorige week geopereerd aan haar rug.
    Het gaat haar relatief goed.
    Ben net weer herstellende van een gemene griep.
    Kwam dus op een verkeerd moment.
    Veel plezier verder en tot horens.

• 02 November 2009 - 21:07

Lieske:

Hi!
    Zoals altijd weet je het weer mooi te verwoorden, Ad!
    Ik blijf lezen! Liefs en groetjes Lieske

• 03 November 2009 - 15:28

Ton En Diana:

het blijft heel prettig om te lezen. Doorgaan, en tot eind v.d. maand