de schatten van 2 boeven... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu de schatten van 2 boeven... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van nellekeenadoverwinteren - WaarBenJij.nu

de schatten van 2 boeven...

Door: adbut

04 November 2009 | Spanje, Madrid

Hoi hoi allen,
Tja, daar waren we dan in Monterey, we bezochten een oldtimermarkt (daar stonden die hele grote bakken uit de films met James Dean in alle zuurstokkleurtjes met bijbehorende eigenaars die er al even exotisch uitzagen) en wandelden naar de haven door heel drukke straatjes waar uitbaters van allerlei winkels en restaurantjes probeerden hun klanten binnen te krijgen.Wij probeerden ergens een plekje te krijgen om alleen wat te drinken, maar daar was de middenstand niet echt op gebrand...
De volgende dag richting Los Angeles,met eerst nog een overnachting in San Luis Obispo.
Op een picknickplaats zagen we een brandweerbus van de correctionele politie die een lading in oranje overalls gestoken boeven losliet die het toilet mochten bezoeken. In een lange rij met zwaar bewapende bewakers die er uitzagen alsof ze meteen zouden schieten als iemand ook maar een stap verkeerd zou zetten. De mannen gingen naar L.A. om daar te helpen met het blussen van de bosbranden die erg dicht bij de noordkant van de stad kwamen. In L.A. bezochten we het Getty-museum, een van de in de titel aangegeven boeven. Op weg naar de stad hadden we het museum van de andere boef al bekeken: dat van Hearst, de krantenmagnaat met de foute dochter (Patricia, met haar Stockholmsyndroom). Het Hearstmuseum is een ramp: een bijeengestolen hoeveelheid kunstschatten die volstrekt ongeordend bij elkaar gezet zijn in een wanstaltige kasteelachtige verzameling zalen en bouwsels. We kwamen er aan met een bus vanuit een soort terminal en werden opgewacht door 2 gidsen, Andrew en Andy. De eerste voerde het woord en stelde de tweede voor met: say hello to Andy, waarop de meute in koor als een stel kleine kinderen met een geestelijke beperking al zwaaiend uitriep: Hi Andy! Vervolgens werden we in drie kwartier door het museum gejaagd en toen ik even met één voet buiten het looptapijt kwam, dook Andy op me en riep: "Please Sir, respect, WE are a museum.." Dit evenement kostte ons ook nog eens 24 euro p.p.
Dan was het museum van de andere boef, de oliemagnaat Getty van een heel andere orde. Een fantastische ook grotendeels bijeen geroofde verzameling mooi en museaal op tijd en nationaliteit georganiseerde verzameling oude meesters (ze hebben er daar meer dan in "ons" rijksmuseum), in een schitterend modern gebouw zonder fratsen en flauwekul en geheel gratis!
Jammer dat we maar 2 nachten in L.A. waren, van Hollywood en alle bijzonderheden daaromheen hebben we niets meegekregen, maar wat we in onze volgende stop aan glitter en glamour ondergingen vergoedde dat 'gemis' ruimschoots. De volgende aflevering daarover meer: we zijn dan in Las Vegas, in hotel CircusCircus op de Strip. Tot in het gokpaleis, groet, Ad